Εγκρίθηκε, την Παρασκευή 22 Ιουλίου, από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή το πρόγραμμα «Μεταφορών 2021-27» με προϋπολογισμό € 2,2 δισ. Η αναλογούσα Εθνική Συμμετοχή είναι €370 εκ..
Σημειώνουμε, ότι στην ιστορία των κοινοτικών χρηματοδοτήσεων της χώρας, για πρώτη φορά το Υπουργείο Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής σχεδίασε και δημιούργησε ένα υπο-πρόγραμμα μέσα στο συνολικό πρόγραμμα των «Μεταφορών», που αφορά τόσο τους λιμένες όσο και τις πράσινες θαλάσσιες ακτοπλοϊκές μεταφορές.
Συνοπτικά έχουν προγραμματιστεί να χρηματοδοτηθούν οι εξής νησιωτικοί λιμένες – χερσαίες λιμενικές ζώνες:
ΕΣΠΑ 2021- 2027
- Λιμένας Σικίνου
- Λιμένας Ανάφης
- Λιμένας Φολεγάνδρου
- Λιμένας Αιγιάλης Αμοργού
- Λιμένας Καταπόλων Αμοργού
- Κατάπολα Αμοργού
- Λιμένας Πάτμου
- Νέος Λιμένας Αλοννήσου
- Λιμένας Οθωνών
- Λιμένας Αγίου Στεφάνου Αυλιωτών
- Λιμένας Καμαριώτισσας Σαμοθράκης
- Λιμένας Αγίου Κηρύκου Ικαρίας
- Λιμένας Καλύμνου
- Λιμένας Καρπάθου
- Λιμένας Μεγίστης Καστελλόριζου
- Λιμένας Λακκίου Λέρου
- Λιμένας Λειψών
- Λιμένας Ρεθύμνου Κρήτης
- Λιμένας Φρικών Ιθάκης
- Λιμένας Σητείας Κρήτης
- Λιμένας Πάρου
- Λιμένας Αγίου Ευστρατίου
- Αγκυροβόλιο Γαύδου
- Λιμενική Εγκατάσταση Αγίας Ρούμελης Κρήτης
- Λιμένας Μαύρου Λιμένα Σφακίων Κρήτης
- Λιμένας Παλαιοχώρας Κρήτης
- Λιμένας Πεσσάδας Κεφαλονιάς
- Λιμένας Ίου
- Νέα λιμενική εγκατάσταση Αλμυρού Ίου
- Λιμένας Αγίου Νικολάου
- Λιμένας Φούρνων Ικαρίας
- Λιμένας Πάρου
- Λιμένας Μαθρακίου
Ταμείο Ανάκαμψης
- Λιμένας Πάργας
- Λιμένας Αμμουλιανής
- Λιμένας Σητείας
- Λιμένας Μακρύ Γυαλού
- Λιμένας Χερσονήσου
- Λιμένας Αγίας Ευφημίας
- Λιμένας Αργοστολίου
- Λιμένας Ίου
- Λιμένας Σύμης
- Παραλία Αργασίου
- Παραλία Κιτροπλατεία Αγίου Νικολάου
- Παραλιακή Οδός Πέτρας
Επισημαίνεται ότι πέραν των ανωτέρω χρηματοδοτήσεων, λιμενικά έργα σε όλη τη χώρα έχουν ενταχθεί και θα ενταχθούν και στα Περιφερειακά Επιχειρησιακά Προγράμματα (ΠΕΠ) των Περιφερειών.
Στρατηγικός στόχος του Υπουργείου Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής είναι να ενισχυθούν οι «ξεχασμένοι» μικροί περιφερειακοί νησιωτικοί λιμένες και όχι τόσο οι μεγαλύτεροι ηπειρωτικοί. Άλλωστε, το πρόγραμμα των αξιοποιήσεων των 10 μεγάλων περιφερειακών λιμένων εξελίσσεται ικανοποιητικά.
Μετά την έγκριση των προγράμματος ΕΣΠΑ 21-27 ακολουθεί το πιο δύσκολο κομμάτι : η Υλοποίηση των έργων.
Είναι ανάγκη να «τρέξουν» όσο πιο γρήγορα τα έργα, για να ικανοποιηθεί όσο το δυνατόν περισσότερο η αυτονόητη ανάγκη ποιοτικής σύνδεσης των νησιωτών με την ηπειρωτική χώρα.