Ομιλία Γενικού Γραμματέα Λιμένων του Υπουργείου Ναυτιλίας Δρ Ευάγγελου Κυριαζόπουλου στη Ενημερωτική Ημερίδα της Γενικής Γραμματείας Λιμένων για την Ευρωπαϊκή Πολιτική Μεταφορών – “Motorways of the Sea onwards, towards European Maritime Space”, Πέμπτη 3 Νοεμβρίου 2022, Αθήνα

κ.κ. Υπουργέ, κ. Υφυπουργέ, κ.κ. Γενικοί Γραμματείς, Πρόεδροι Οργανισμών Λιμένων και Φορέων Διοίκησης και Εκμετάλλευσης Λιμένων, εκπρόσωποι φορέων της λιμενικής και ναυτιλιακής κοινότητας, αγαπητοί συνάδελφοι, κυρίες και κύριοι, καλημέρα σας.

Χαίρομαι ιδιαίτερα που βρίσκεστε σήμερα εδώ, τόσο ανάμεσα μας σε αυτό τον πολύ ωραίο χώρο όσο και διαδικτυακά από όλη την Ελλάδα, στην ημερίδα που διοργανώνει η Γραμματεία μας  σε συνεργασία με την Επιτελική Δομή ΕΣΠΑ του Υπουργείου Ναυτιλίας για την ευρωπαϊκή πολιτική μεταφορών και τον τρόπο που αυτή διαμορφώνεται για τους λιμένες και την ναυτιλία.

Πως;

Μέσα από την αναθεώρηση του Κανονισμού για το Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών αλλά και τις μεγάλες αλλαγές που πραγματεύονται αυτή την περίοδο στις Βρυξέλλες σε μια σειρά Κανονισμών και Οδηγιών της γνωστής πλέον νομοθετικής δέσμης μέτρων Fit for 55.

Οδηγίες και Κανονισμοί που από το 2025 και έπειτα, αναμένεται να έχουν εφαρμογή σε όλα τα Κράτη Μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης και να καθορίσουν τον τρόπο και τον τύπο της μετάβασης στην πράσινη ναυτιλία, στις φιλικές προς το περιβάλλον λιμενικές υποδομές και στην σταδιακή απανθρακοποίηση του τομέα των θαλάσσιων μεταφορών έως το πρώτο ορόσημο του 2030 και απώτερο στόχο το 2050, όπου και προβλέπουμε μηδενικές εκπομπές ρύπων  στην Ευρώπη.

Είναι ιδιαίτερης σημασίας το γεγονός ότι αυτή η ημερίδα πραγματοποιείται φέτος από το Υπουργείο και τη Γενική Γραμματεία Λιμένων γιατί η χρονιά αυτή είναι σταυροδρόμι και απαρχή νέων εξελίξεων για τους λιμένες και τις θαλάσσιες μεταφορές.

Και εξηγούμαι:

Περίπου 10 χρόνια πριν το 2013,  η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έθεσε σε ισχύ τον Κανονισμό που διέπει το Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών.

Ένα πανευρωπαϊκό δίκτυο οδικών, συμβατικών και υψηλών ταχυτήτων σιδηροδρομικών γραμμών, εσωτερικών πλωτών οδών, θαλάσσιων οδών, λιμένων, αερολιμένων και σιδηροδρομικών/οδικών τερματικών, προκειμένου να ενισχυθεί η ανάπτυξη και η ανταγωνιστικότητα εντός της Ένωσης.

Εννέα διευρωπαϊκούς διαδρόμους οι οποίοι αρχίζουν και καταλήγουν σε 104 λιμένες του λεγόμενου κυρίου δικτύου και 225 λιμένες του λεγόμενου εκτεταμένου δικτύου από βορά σε νότο και από ανατολή σε δύση.

Έθεσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επίσης σε ισχύ έναν χρηματοδοτικό μηχανισμό για την υποστήριξη όλων των επενδύσεων που απαιτούνται για την πραγμάτωση αυτού του τιτάνιου μεταφορικού project, το γνωστό σε όλους μας Connecting Europe Facility.

Τα χρόνια που μας πέρασαν οι σημαντικότερες επενδύσεις που έγιναν και γίνονται στις μεταφορές, τους λιμένες και τους θαλάσσιους διαδρόμους στην χώρα μας χρηματοδοτούνται από αυτό το εργαλείο.

Δεκάδες έργα λιμενικού ενδιαφέροντος έχουν πάρει έγκριση σκοπιμότητας από τη Γενική μας Γραμματεία, ενώ έργα Θαλασσίων Διαδρόμων έχουν ολοκληρωθεί με επιτυχία από ελληνικούς λιμένες προς λιμένες της Ιταλίας και της Κύπρου.

Ο Κανονισμός αυτός ΟΜΩΣ αλλάζει, εκσυγχρονίζεται και αναδιαμορφώνεται για να ικανοποιήσει τις νέες ανάγκες που έχουν ανακύψει και τροποποιεί τους χάρτες σε όλες τις περιοχές της Ευρώπης για να προσαρμοστεί στην νέα πραγματικότητα της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας, ακόμα και της πραγματικότητας του πολέμου που έχουμε σε εξέλιξη στα ανατολικά μας.

Αναβαθμίζει και εξελίσσει τους Θαλάσσιους Διαδρόμους θέτοντας τον Ευρωπαϊκό Θαλάσσιο Χώρο (European Maritime Space) ως αναπόσπαστο κομμάτι του νέου Κανονισμού, δείχνοντας τη σημασία των θαλάσσιων οδών ως άμεσα εναλλακτικών οδών των οδικών / σιδηροδρομικών.

Εντάσσει από το 2024, πάνω από 10 νέους λιμένες στη χώρα μας στις χρηματοδοτήσεις βάσει κριτηρίων που ακολουθήθηκαν εκ των οποίων οι περισσότεροι είναι στα νησιά μας.

Σήμερα θα παρουσιαστεί το Λεπτομερές Σχέδιο Δράσης για τους Θαλάσσιους Διαδρόμους που ολοκληρώθηκε το καλοκαίρι που μας πέρασε και τέθηκε από τον Ευρωπαίο Συντονιστή σε γνώση των αρμόδιων Υπουργών των Κρατών Μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, μέσα από μια διαβούλευση που κράτησε παραπάνω από ένα χρόνο.

Θα παρουσιαστεί επίσης η υποστηρικτική μελέτη με τις επενδυτικές ανάγκες που ανακύπτουν για την θαλάσσια λεκάνη της Ανατολικής Μεσογείου έως το 2050, δείχνοντας τον δρόμο που πρέπει να ακολουθήσουμε.

Σε αυτές τις επενδυτικές ανάγκες εστιάζει και θα πρέπει να εστιάσει και η δική μας πολιτική για τους λιμένες και τα νησιά μας όσον αφορά τη στρατηγική που θέλουμε να ακολουθήσουμε.

Παράλληλα η ημερίδα σήμερα έχει και έναν άλλο στόχο εξίσου σημαντικό:

με δεδομένη την ανοικτή πρόσκληση CEF Transport Call 2022 προσκαλέσαμε και θα μας ενημερώσουν σχετικά καθ΄ύλην αρμόδια στελέχη από τον Εκτελεστικό Οργανισμό για το Κλίμα, τις Υποδομές και το Περιβάλλον, το CINEA,για να μας δείξουν τόσο τις διαθέσιμες ανοικτές χρηματοδοτήσεις σε λιμενικές υποδομές, στη βελτίωση των διασυνδέσεων των νησιών μας, τα logistics, την ψηφιοποίηση των υποδομών μας αλλά και την μετατροπή / μετασκευή των πλοίων μας σύμφωνα με τα νέα περιβαλλοντικά πρότυπα καυσίμου που θα επιτρέπουν οι νέοι Κανονισμοί που θα τεθούν σε ισχύ.

Ευχή δική μου και κάπου εδώ ολοκληρώνω, είναι η σημερινή ημερίδα να δείξει τον δρόμο που πρέπει να ακολουθήσουμε όλοι μας στους λιμένες – μικρούς και μεγάλους – και τη ναυτιλία τα χρόνια που έρχονται και να καταφέρουμε να συγχρηματοδοτήσουμε με αυτά τα εργαλεία ακόμα περισσότερο τον εκσυγχρονισμό των λιμενικών υποδομών και των θαλάσσιων μεταφορών μας. Και επίσης να δημιουργήσουμε τις συνθήκες να κάνουμε

  • τον Ιανουάριο που μας έρχεται ρεκόρ συμμετοχών υποβολών επενδυτικών προτάσεων από ζυμώσεις που θα προκύψουν ή θα ξεκινήσουν εδώ σήμερα
  • και το καλοκαίρι που μας έρχεται ρεκόρ εγκεκριμένων προτάσεων χρηματοδότησης για την χώρα μας.

Σας ευχαριστώ πολύ.

Και όπως όλοι ξέρετε η Γενική Γραμματεία Λιμένων αθόρυβα, με πολύ δυσκολία λόγω κυρίως έλλειψης προσωπικού αλλά με μεγάλο ζήλο και μεθοδικότητα βρίσκεται δίπλα σας – σε κάθε λιμένα στη χώρα.

Σήμερα βλέπω εδώ διοικήσεις από οργανισμούς λιμένων που είναι ή βρίσκονται σε διαδικασία αξιοποίησης, μέσω διεθνών διαγωνισμών. Απαλλοτριώσεις που έπρεπε να είχαν γίνει δεκαετίες πίσω, προσχώσεις και παράνομα λιμενικά έργα που έπρεπε να είχαν νομιμοποιηθεί δεκαετίες πίσω, διευθετήσεις χερσαίων ζωνών με τους ΟΤΑ, οικονομικές εκκρεμότητες και ένα σωρό άλλες διαδικασίες έχουν υλοποιηθεί με επιτυχία τα τελευταία 3 χρόνια από τη Γενική Γραμματεία Λιμένων, ευρύτερα την Κυβέρνηση και φυσικά με την πολύτιμη συμβολή των διοικήσεων των Λιμένων. Μέσα μάλιστα σε μία πρωτοφανή παγκόσμια υγειονομική κρίση.

Αθόρυβα και πάλι σας ευχαριστώ πολύ για την συνεργασία σας και σας παρακαλώ πολύ να ενσκήψετε πολύ στην θεματολογία της ημερίδα μας με στόχο να αξιοποιήσουμε στο μέγιστο δυνατό βαθμό τα εργαλεία που μας προσφέρονται από την Ε.Ε.  

Advertisement
%d bloggers like this:
close-alt close collapse comment ellipsis expand gallery heart lock menu next pinned previous reply search share star